HydX Kommunikationsplattform
Uppdrag:
HydX, ett av Sveriges ledande hydraulikföretag, gav oss i uppdrag att utveckla en strategisk kommunikationsplattform. Målet var att skapa en solid grund för effektiv kommunikation som stärker varumärket och bidrar till företagets affärsmål.
Genomförande
Uppdraget inleddes med en analysfas där vi genom djupintervjuer av medarbetare och analys av HydX:s kommunikationskanaler identifierade styrkor och förbättringsområden. Vi genomförde också en målgruppsanalys där vi identifierade, prioriterade och analyserade företagets viktigaste intressenter.
Baserat på insikter från analysfasen utformade vi strategiska, taktiska och operativa mål, förankrade i affärsstrategin. Målen låg sedan till grund för utvecklingen av en innehålls- och kanalstrategi. Kommunikationsplattformen presenterades tillsammans med praktiska exempel och en roadmap för att underlätta implementeringen. HydX har valt att fortsätta jobba med Ritter&Ritter för att stödja implementationen och säkerställa att kommunikationen blir en möjliggörare för att de ska nå sina affärsmål.
Resultat
Projektet har nyligen avslutats, och HydX är nu redo att implementera plattformen med vårt fortsatta stöd. Med tydliga svar på varför, för vem, vad och hur de ska kommunicera, samt mätbara mål, är företaget väl rustat att optimera sin kommunikation och stärka sin position på marknaden.
”Kommunikationsplattformen ger oss inte bara struktur utan även ett tydligt syfte och riktning i vår kommunikation. Vi är mycket nöjda med resultatet och ser fram emot att arbeta vidare med Carin för att omsätta plattformen i effektiv kommunikation.”
Henrik Pålsson, Försäljningschef på HydX